Tijdens Microsofts conference call na afloop van de presentatie van de kwartaalcijfers kreeg een financieel analist van Evercore ISI de kans om Microsoft-CEO Satya Nadella een eenvoudige vraag te stellen over de superbelangrijke cloud-tak van het bedrijf.

“Voel je je beter over waar je nu bent vergeleken met je positie een jaar geleden?” luidde een deel van zijn vraag. Hij vroeg over de positie van Microsofts Azure-clouddienst, vaak gezien als de tweede speler op de markt na marktleider Amazon Web Services.

Dat raakte blijkbaar een gevoelige snaar bij Nadella, die in een uitvoerig antwoord liet weten dat hij de vraag wat bekrompen vindt.

“Ik begrijp volledig dat jullie ons proberen te meten door te kijken naar wat we voor jullie hebben gedaan de afgelopen tijd, en dat is prima en we zullen daar rekening mee blijven houden, maar dat is niet hoe het werkt”, aldus Nadella.

Microsoft kijkt naar “algemene kansen”, waarmee hij doelt op veranderingen in de markt die maar eenmaal in een leven voorkomen. Kansen die cruciaal zijn om te pakken, maar waarbij het ook jaren kan duren voordat er echte omzet wordt verdiend, legt Nadella uit.

 

De grote veranderingen

Nadella wil dat het bedrijf zich richt op de lange termijn, en niet met een kortetermijnblik naar de huidige marktpositie van het product kijkt. Als je te veel richt op het heden, zegt Nadella, mis je de kans om de ontwikkelingen van de toekomst te domineren.

"Ik zie het niet zo nauw, van kwartaal tot kwartaal of zelfs jaar tot jaar. En dit zijn deze langetermijnkansen waar we mee te maken hebben, als het neerkomt op de intelligente cloud of wat er gebeurt met augmented reality. Ik denk dat als we hier van kwartaal op kwartaal of jaar op jaar naar kijken, dat we de trend volledig missen", aldus Nadella.

HoloLens

Foto: Microsofts futuristische HoloLens-bril kunnen groter worden dan de smartphone. Bron: TED

Augmented reality, de technologie waarbij digitale beelden in de echte wereld worden geprojecteerd, is een andere grote inzet van Microsoft voor de lange termijn. Het bedrijf denkt dat dit groter kan worden dan de smartphone. En hoewel Microsoft Azure vandaag omzet genereert, is Microsofts Hololens-bril nog niet beschikbaar op de consumentenmarkt - wat betekent dat het nog wel even duurt voordat het ook maar enig effect heeft op de begroting van Microsoft.

Over het algemeen, zegt Nadella, investeert Microsoft in gebieden met "omzet die voorlopig nog niet zal verschijnen. En het zal niet erg transparant voor jullie zijn, en dat is hoe het is."

Het komt er volgens Microsoft-CFO Amy Hood op neer dat zelfs als dingen niet zo duidelijk zijn, dit soort grote investeringen het geld waard zijn op de lange termijn, terwijl de markt langzaam veranderd. De omzet van Microsoft Azure groeit volgens Nadella snel, maar dat zou nooit zijn gebeurd als Microsoft niet al jaren geleden in de kerntechnologie had geïnvesteerd.

Hood voegt toe: "Het belangrijkste is dat succes bij klanten zorgt voor omzet in het volgende kwartaal en het volgende jaar. En specifiek voor deze markt, betekent een verandering op de lange termijn dat dit de komende tien jaar nog zijn vruchten zal afwerpen."